Rekreacja ruchowa

00:07

Rekreacja (łac. recreo – odnowić, ożywić) - forma aktywności fizycznej, podejmowana dla wypoczynku oraz odnowy i doskonalenia sił psychofizycznych; wszelki ruch sportowy uprawiany w czasie wolnym, dla wypoczynku, rozrywki, rozwoju swojej osobowości, bez nastawiania się przede wszystkim na osiąganie maksymalnych wyników sportowych, niezbyt męczący, a przynoszący odprężenie, radość i przyjemność. Celem zaś jest zaspokojenie potrzeby ruchu niezbędnego dla zdrowia, równoważenie dobowego bilansu energetycznego ustroju, dla sprawności i kondycji fizycznej, dla osiągnięcia przyjemności z wysiłku fizycznego. Termin „rekreacja” służy do określenia różnorakich form aktywności podejmowanych poza obowiązkami zawodowymi, domowymi i społecznymi dla odpoczynku, rozrywki i samodoskonalenia.

 
Sport - działalność ruchowa uprawiana systematycznie według pewnych reguł, odznaczająca się współzawodnictwem oraz tendencją do osiągania coraz lepszych wyników.

Podstawowe cechy, które stanowią o istocie rekreacji fizycznej:
•          musi mieć miejsce wyłącznie w czasie wolnym
•          jest całkiem dobrowolną formą zajęć
•          wypływa z potrzeb i zainteresowań człowieka
•          jest podejmowana w celu wypoczynku, rozrywki, kultury a także dla rozwoju własnej osobowości
•          jest formą czynnego wypoczynku po pracy i nauce
•          jest działalnością społecznie użyteczną i aprobowaną
•          jest ciekawym doświadczeniem, przygodą, okazją do poznania czegoś nowego
•          musi być przystępna, a jej cele powinny być osiągalne
•          musi być dostępna dla wszystkich
•          musi przynosić zadowolenie i radość z samego udziału
•          musi spełniać funkcje wychowawcze i samowychowawcze

Funkcje rekreacji:
Funkcja regeneracyjna - polega na wypoczynku regeneracji sił niezbędnych do pracy, a także odnawia siły biopsychiczne.
Funkcja rozrywkowa - charakteryzuje się dobrą zabawą, możliwością uczestniczenia w różnego rodzaju typy gier i zabaw, miłym spędzaniem czasu wolnego w odpowiednim towarzystwie.
Funkcja rozwojowa - zalicza się do niej rozszerzanie wiedzy o świecie, otaczających zjawiskach, poznawaniu nowych miejsc i ludzi.
Funkcja kompensacyjna - przejawia się wyrównywaniem różnego typu braków i niedociągnięć.
Funkcja kreacyjna - jest to twórcze spełnienie się w zajęciach, formach, których realizacja jest niemożliwa w czasie wypełnionym przez obowiązki zawodowe, społeczne i rodzinne.
Funkcja katartyczna - pozwala na odreagowanie, ucieczkę od codziennych kłopotów, obniża poziom samokontroli emocjonalnej.
Funkcja integracyjna - charakteryzuje się możliwością zawierania nowych znajomości spoza kręgu domowego i zawodowego, a także zawieraniu przyjaźni z ludźmi z innych środowisk.
Funkcja adaptacyjna - pomaga w przystosowaniu się do nowych warunkach środowiskowych np: środowiska naturalnego, społeczno kulturowego, a także pomoc w przystosowaniu do wzmożonego wysiłku fizycznego.
Funkcja stymulatywna - przejawia się wspomaganiem i pobudzaniem rozwoju psychicznego i fizycznego człowieka.
Funkcja korektywna - jest to przeciwdziałanie i niwelowanie szeregu potencjalnych odchyleń w rozwoju fizycznym człowieka.
Funkcja emancypacyjna - polega na uwalnianiu się od szeregu narzuconych człowiekowi niepisanych norm społecznych , nakazów i zakazów.
Funkcja ekonomiczna - pomaga dbać o kondycje psychofizyczną, obniża wydatki na ewentualne leczenie.
Funkcja społeczno-ideologiczna - przyczynia się do kreowania odpowiednich wzorców zachowań ważnych dla jednostki.
Funkcja lokalizacyjna - jest to umiejętność i sposób spędzania wolnego czasu, który lokalizuje jednostkę w przestrzeni.

Podział form rekreacji ze względu na:
- intensywność wysiłku: 
relaksacyjne - spacery, wędkowanie, obserwacje przyrody
o średniej intensywności - jazda na łyżwach, żeglowanie, gimnastykowanie
ćwiczenia intensywne - biegi, pływanie, aerobik
- poziom trudności:
łatwe -jazda na rowerze, biegi
średnie - siatkówka, pływanie, jazda na łyżwach
trudne - narciarstwo, wspinaczka
- pory roku:
letnie
zimowe
całoroczne - fitness, kręgle itp.
- miejsce ćwiczeń:
plenerowe
pod dachem
boiskowe
- formy organizacyjne:
indywidualne
zespołowe (z partnerem, kameralne, grupowe, masowe).

Etapy procesu rekreacji:
1. Diagnoza - ocena aktualnego stanu (diagnoza osobnicza i środowiskowa);
2. Prognoza - określenie możliwych do realizacji celów;
3. Programowanie - dobór treści, metod, form i środków realizacji zadań; określony cel działania z uwzględnieniem możliwości oraz form pracy, którą wyznaczają warunki;
4. Realizacja - wykonanie zaprogramowanych zadań;
5. Ocena efektów - ocena skuteczności prowadzonych działań.

You Might Also Like

0 komentarze

Introwertyczka na Bloggerze Introwertyczka na Wordpressie Introwertyczka na Facebooku Introwertyczka na Google Plus Introwertyczka na Twitterze Introwertyczka na Tumblr Introwertyczka na Youtube Introwertyczka na Pinteresr Weheartit Kanał RSS bloga Introwertyczka na Bloglovin Adres e-mail

Blog ma charakter społecznie użyteczny, co oznacza, że treść w nim zawartą można wykorzystać do celów osobistych. Pamiętaj jednak, aby nie powielać tejże treści na inne strony internetowe.
Własny użytek - TAK ; Kopiowanie na inną stronę - NIE